top of page

עצות פרקטיות להתנהלות בחקירת משטרה תחת אזהרה - במקרה של תלונת שווא זדונית/תלונה על אלימות במשפחה:

עודכן: 8 באפר׳

מאת עו"ד ערן אור העצות שלהלן הינן כלליות בלבד ◾ ואינן מהוות ייעוץ משפטי פרטני, שכן כל מקרה לגופו ונסיבותיו המיוחדות.


הקדמה: יש לזכור כי המשטרה, והגורמים הרלוונטים שבמעטפת, מתייחסים בעדיפות עליונה לכל הקשור למיצוי חקירה בעבירות אלמ"ב (אלימות במשפחה) בשל כך, הטיפול בתלונות מסוג זה הינו לרוב בתעדוף גבוה, מהיר וללא דיחוי.



זימון טלפוני להגעה לתחנת המשטרה, או עיכוב לחקירה:


ברוב המקרים (שלא בעבירות פליליות חמורות) תקבלו זימון טלפוני להגיע לחקירה. לרוב, השוטר שמשוחח אתכם, לא ימסור בטלפון בגין מה החקירה לה אתם נדרשים. מומלץ ביותר, שלא "להתחכם" עם השוטרים וברגע שמקבלים זימון, פשוט להגיע בזמן שנקבע לכם להגיע. יש ליצור רושם חיובי כבר בהתחלה. כמעט כל התנהלות (קל וחומר התנהלות חריגה) תירשם במזכר משטרתי ומוכנסת לתיק החקירה.

ישנם מקרים, לרוב כשהתלונה נגדכם חמורה יותר, שתשלח אליכם ניידת משטרה ואתם תעוכבו פיזית ע"י השוטרים לחקירה בתחנה. (ראה להלן עצות "התנהגות בתחנת משטרה").

לא נעים. אבל אלו העובדות ויש לשמור על קור רוח.


מתי להתייעץ עם עורך דין?


רצוי מאוד לעשות זאת מיד לאחר ששמעתם את החשדות שהחוקר מציג. היות וברוב המקרים לא יאמרו לכם בזימון בשיחת טלפון - בגין מה החקירה, לא תדעו באמת על מה אתם עומדים להיחקר, עד שלא תגיעו פיזית לתחנה.

יש לכם אפשרות כמובן גם להתייעץ עם עורך דין כבר בדרך לתחנה, עוד לפני החקירה. אם כן, מיד לאחר ששמעתם את החשדות שהחוקר מציג, רצוי לעצור את החוקר, לא להשיב על שאלות, ולבקש להתייעץ מיידית עם עורך דין, כפי שהשוטר מחויב בחוק לאפשר לכם. יש להקפיד לוודא שהייעוץ נעשה בפרטיות מוחלטת!!   החוקר מחויב להמתין זמן סביר עד להגעת עו"ד לתחנה, או עד שתקיימו שיחה טלפונית עם עורך הדין – לפי בחירתכם. שימו לב, שאי עמידה בסעיף זה ומענה על שאלות ללא התייעצות מקדימה עם עורך דין, עשויה להקשות עליכם מאוד את סגירת התיק.



דגשים להתנהגות בניידת / תחנת המשטרה :


בזמן הנסיעה בניידת, או בזמן ההמתנה לחקירה, או בעישון סיגריה בחצר וכדומה, מומלץ שלא לדבר עם השוטרים, ובכלל, לא לדבר עם איש טרם החקירה. השוטרים, חלקם בלבוש אזרחי, נחמדים ואדיבים ככל שיהיו, אינם "חברים" שלכם וכל שיש לכם לומר תאמרו בחקירה ולא בשיחות מסדרון בתחנה. ככל ותאמרו אמירות מפלילות, או אמירות העלולות להישמע לשוטר חריגות וכו', הוא עלול להעלות זאת על הכתב וכו' – לכן, מומלץ לשמור את הדברים לחקירה בלבד.



חקירה תחת אזהרה:


לפני כל חקירה תחת אזהרה, החוקר מחויב להקריא לכם באלו עבירות אתם חשודים ואת הזכויות שלכם טרם החקירה. זכותכם להיחקר בפרטיות מלאה ללא נחקרים/אזרחים נוספים בחדר החקירה.

 

נזכיר שוב, שאחת מהזכויות החשובות שעומדות לטובת חשוד, היא זכות הייעוץ עם עו"ד פרטי, בטרם החקירה. ברוב המקרים, במידה ואין לכם אפשרות כלכלית, תוכלו גם לבקש ולקבל ייעוץ משפטי גם מסניגור ציבורי ללא עלות. לשם כך, יש לשמוע מהחוקר קודם כל ,מהם החשדות נגדכם ומהם סעיפי העבירה. בשלב הזה - חשוב להפסיק את החקירה ולבקש להתייעץ עם עו"ד.


זכות בסיסית נוספת, היא שמירה על זכות השתיקה בחקירה (כלומר, לא לומר דבר ולא להשיב לשאלות החוקר) – לא תמיד מומלץ לנהוג כך, שכן לשמירה על זכות השתיקה יש משמעויות בחוק וכל אחד יעשה את שיקוליו שלו. כל מקרה לגופו ואין חקירה אחת דומה לאחרת.



עצת זהב: לקרוא - לקרוא - לקרוא !!! 


בתום החקירה החוקר ידפיס את שהקליד, או כתב ואשר נאמר מפיכם ויגיש לכם לחתימה המאשרת את שנאמר. בשום אופן לא לחתום מיד, מבלי שקראתם אפילו פעמיים ושלוש את הטקסט !!! קיראו היטב את מה שהחוקר כתב, וקחו את הזמן לוודא שהצלחתם להביא לידי ביטוי את הדברים כפי שבאמת רציתם , או שחלילה דברים שאמרתם הובנו שלא במדויק ע"י החוקר. ככל וצריך תבקשו ותדרשו מהחוקר לתקן את הנדרש במחשב ולהדפיס טופס חקירה חדש, או שתבקשו לתקן בכתב היד שלכם על גבי הטופס ורק אז תחתמו.

 

משקלה של חקירה ראשונה ומסירת גרסה בתחנה הינו עצום, (במידה ולא שמרתם על זכות השתיקה) לכן חשוב להביא בפני החוקר את מלוא הגרסה המשרתת אתכם.

 

זכרו את ההמלצה הכללית - תמיד להתנהג בנימוס, לא להתלהם, לא להתפרץ בצורה קיצונית וכו' – כאמור כל דבר כזה עלול לשמש נגדכם בעתיד, מאידך, חשוב לעמוד על זכויותיכם ולתעד את הדברים והראיות שהבאתם בפני החוקר.


 

בתום החקירה:

בתום כל חקירה תחת אזהרה יילקחו מכם טביעות אצבע ותמונה למאגר המשטרתי. זוהי חובת השוטר בחוק. בעבירות מסוימות (אלימות / עבירות מין ועוד) ישנה חובה בחוק ליטול מכם בנוסף דגימות ד.נ.א (מטוש מתוך חלל הפה). לכן, גם אם זו חוויה לא נעימה, חשוב שלא להתלהם ולא להתרגז. זוהי חובה חוקית, שחלה כאמור על כל נחקר.



כל הקשור ב"צווי הרחקה":

בתום החקירה, יש לקצין (החקירות בדר"כ) סמכות להכריע בעניינכם – אפשרות אחת, היא שחרור מהתחנה לאחר חתימה על כתב ערובה (ערבות עצמית או ערבות צד ג' – חבר/משפחה שיחתום על שחרורכם)

או, חלילה להודיע לכם על מעצר ולהביאכם בפני שופט (בתוך 24 שעות).


טעות נפוצה, שעושים חשודים בעבירות אלמ"ב, היא שמרגע חתימתם על כתב ערובה ושחרורם מהתחנה הם סבורים כי הם יכולים לגשת בעצמם הביתה "רק לקחת דברים", או שולחים הודעה למתלוננת (במקרה שלנו) לעדכן שהורחקו ממנה, או, חלילה לכתוב לה הודעות זעם כאלו ואחרת. מדובר בטעות קשה, שכן בכך למעשה ביצעו עבירת נוספת של הפרת כתב הערבות – ענין המצדיק חקירה נפרדת ועצמאית -וחבל!

 

הפתרון – במידה ואתם זקוקים לציוד מהבית, לא לגשת הבייתה, אלא בליווי משטרתי צמוד. ניתן כמובן להגיש על תנאי ההרחקה ערר לבית המשפט (ככל ולא הסכמתם לתנאים וחתמתם בלית ברירה). שוב אדגיש, כי הפרה של הצו הינה עבירה עצמאית נוספת !!



הגשת תלונה נגדית: ניתן כמובן במהלך החקירה, או בתלונה נפרדת, להעלות טענות כנגד המתלוננת. ככל ויעלה חשד כי היא ביצעה עבירה פלילית, או הייתה אלימה בעצמה, או התלוננה תלונת שווא זדונית, וכדומה, המשטרה תזמנה לחקירה נפרדת.



ערר על גניזת תיק ועילות גניזה:


א.  במקרה בו אתם המתלוננים וקיבלתם מכתב כי התיק נגנז/נסגר, לא מדובר בסוף פסוק וניתן להגיש ערר לגורם שסגר את התיק ולבקש לפתוח אותו מחדש. יש להגיש את הערר בצורה מסודרת באמצעות בקשה מפורטת, כולל מסמכים וראיות לטענותיכם, ולוודא שהערר יגיע לגורם הרלוונטי – קרי, קצין החקירה / יועמ"ש התחנה (במקרה בו התיק נגנז בתחנה) / תביעות / פרקליטות – בהתאם למקרה.

 

ב.  במקרה בו אתם החשודים ונחקרתם תחת אזהרה והתיק נגנז – חשוב מאד לוודא באיזו עילה התיק נגנז (חוסר אשמה / חוסר ראיות וכיוצ"ב). האידיאל כמובן הוא גניזה מחוסר אשמה, שכן למעשה זהו אישור ש"זוכיתם" מכל עבירה. מדובר בעילת סגירה, שאינה בשימוש שכיח וככל ומדובר בתלונת שווא / תלונה שאין בה ממש – יש לעמוד על שינוי עילת הגניזה לחוסר אשמה !!!  מדוע? מפני, שהדבר עשוי לפגוע באדם בעתיד מבחינה מקצועית וגם מול הרשויות בארץ ובחו"ל. מומלץ ביותר, לפרט בבקשה את הנימוקים שלכם לשינוי ולצרף כל המלצה אישית, תעודות ואסמכתאות שבידיכם העשויות לסייע להוכיח ולהעיד על אופייכם הטוב.

 

את בקשת הסגירה רצוי לעשות באופן מקצועי עם עורך דין ולהגיש בהקדם ובזמן סביר ולא כעבור שנים.

 

ג.  במקרה בו תיק נסגר, עומדת לכם הזכות לצלם את התיק (באמצעות בקשה מתאימה).

  את כל האמור בחלק זה אפשר לעשות בעצמכם, או באמצעות עו"ד מקצועי שעוסק בתחום.


במקרים רבים, ובטח שבעבירות אלמ"ב תידרשו ליותר מחקירה אחת. ואז – חזרו לכאן וקיראו שנית את העצות. זה שווה את הזמן.


בהצלחה לכולם ! 








bottom of page