top of page

תסקיר הורי של עו"ס לסדרי דין - איך לגברים כדאי לפעול בתהליך?

עודכן: 29 באפר׳ 2023

גיבשנו עבורכם רשימת טיפים והמלצות להתנהלות טובה יותר מול לשכות הרווחה והגדלת הסיכוי לקבלת זמני שהות שווים עם ילדיכם:

הקדמה: אם אתם קוראים מדריך זה, כנראה שאתם כבר יודעים שבמציאות המשפטית של היום אבות בהליכי גירושין מתמודדים עם מערכת חוקית שמפלה אותם לרעה בסוגיות של משמורת ילדים, זמני שהות, מזונות, ושלל זכויות הוריות נוספות. אמנם בשנים האחרונות יש שינוי בעמדת משרד הרווחה ובתי המשפט וחלוקת ימי השהות הפכה לשוויונית יותר, זאת בהתאם להמלצות וועדת שניט ומומחים נוספים. אך עם זאת, השינוי לא הושלם ובשונה מאימהות, אלו בעיקר אבות שמצופים להוכיח את מחויבותם ורצונם בהורות מעורבת ומלאה לאחר הגירושין, גם אם היו קודם הורה מעורב באופן שווה, כפי שנפוץ מאוד כיום. על כן, אספנו המלצות להתנהלות טובה יותר בתהליך, מניסיונם של העובדים הסוציאליים שלנו ב'לצדכם' ושל מאות אבות אשר פגשו מקרוב את לשכות הרווחה ברחבי הארץ. לאבות אלו, סייענו במקביל ב'לצדכם' בליווי מול הרווחה, ודרך כתיבה והתנהלות מול העוסיו"ת, מה שמספק מקור מידע נוסף עבורן לצורך כתיבת התסקיר וגם תמיכה רגשית לאבות בתהליך. שימו לב שהעצות הינן עצות כלליות, ושעל מנת לקבל מידע וסיוע מותאמים אישית למקרה שלכם אתם מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ עם עובד סוציאלי פרטי של העמותה.

מהו תסקיר הורי - של עו"ס לסדרי דין?


במקרים של קונפליקט, בהם אין הסכמות בין ההורים המתגרשים בנושאים מהותיים, השופט ממנה עובדת סוציאלית לסדרי דין, כמומחית מטעמו, בכדי שתערוך תסקיר הורי לשני ההורים ותמסור את חוות דעתה לבית המשפט, על מנת שיכריע במחלוקת.


מה התסקיר כולל?

התסקיר ההורי כולל מספר מפגשי הכרות של העוסי"ת בהם היא תערוך שיחה עם שני בני הזוג, עם כל אחד בנפרד, וגם עם הילדים, תערוך תצפיות על האינטראקציות שלך ושל הילדים וביקור בית. היא גם תאסוף מידע מגורמים נוספים, ותשלח את המלצתה לבית המשפט על סוג המשמורת (השתנה לאחרונה), ועל חלוקת ימי השהות של ההורים עם הילדים.

מגמת שינוי: כאן יש לשים לב שבשעה טובה, המגמה בבתי המשפט השתנתה ובעקבות פסק דין של המחוזי ממאי 2021 (עמ"ש13008-02-21) וגם בעקבות התקנות החדשות של בית משפט לענייני משפחה (סדרי דין), תשפ"א- 2020, אסור יותר להגיש בקשות על משמורת, (שהייתה בעבר ניתנת אוטומטית לאם) כך שההמלצה כיום היא על זמני שהות בלבד. מדובר בשינוי מבורך, שכן, המעבר לגישה של הגדרה הורית שווה, מונע מאבקים משפטיים ורגשיים קשים על ההגדרה ההורית והמשמורת, מאבק הפוגע בהורים ובילדיהם.


רצוי שעורך הדין שלך יבקש בהקדם מבית המשפט שלא יהיו בקשות ודיונים בנושא משמורת, זאת בהתאם לתקנות החדשות. ואם השופט מחליט על שליחת ההורים לתסקיר הורי, שההמלצה בו תהיה על חלוקת ימי השהות בלבד. חשוב לשוחח על כך גם עם העוסי"ת ולבקש זאת בשלב מוקדם.


חוות הדעת של העו"ס לסדרי דין:


חשוב לדעת שלחוות הדעת של העובדת הסוציאלית יש משמעות מכרעת.

זאת מפני שבית המשפט נוטה לקבל אותה כלשונה ולקבוע על פיה האם האב יקבל ימי שהות שוויוניים עם ילדיו הכוללים לינה במחצית השבוע, או יראה את ילדיו רק פעמיים בשבוע למספר שעות בלבד, ובמקרים מסוימים, אפילו פחות, במרכז קשר של הרווחה לשעה אחת בשבוע בלבד ובהשגחה. מסיבה זו, אין פלא שאבות רבים חווים חשש ובלבול לפני המפגשים עם העובדות הסוציאליות וועדות הרווחה, אשר בכוחן לקבל החלטות לגבי מספר ימי השהות של האב עם ילדיו לשנים הבאות.

 

והנה רשימת ההמלצות שלנו:


1. השאר רגוע, נעים וענייני - חשוב, שלמרות הסיטואציה הרגשית הלא פשוטה, לא תיכנס עם העו"ס לסדרי דין לקונפליקט. היא השחקן הכי חשוב בשדה המשפטי והשופט בדרך כלל יחתום על ההמלצה שלה. אם התקשורת ביניכם תהיה לא נעימה, מלאת עימותים וכעס, ההנחה עשויה להיות, שזהו סגנון ההורות שלכם ועשויה להתגבש לגבש המלצה שאינה מיטיבה עם האב ועם הילדים. לכן כדאי לשמור על שיח רגוע ולהסביר לעו"ס באופן מכבד וענייני את העמדות שלך. לדוגמה: אב שיגיע למפגש עם העו"ס, או לוועדה בה יקבע האם ההמלצה תהיה ימי שהות עם ילדיו הכוללים לינה, או שיוכל לראות את ילדיו רק כמה שעות בשבוע ללא לינה, טבעי שיגיע מתוח, וחושש לדיון הוועדה. אם החשש והמתח יהפכו להיות התפרצות של כעס, תרד הסבירות שהעו"ס, או הוועדה ימליצו על ימי שהות שווים עבור אותו האב, כי עבורם הוא לא יראה כאב אוהב מתוח ומודאג מהחלטה שתפגע בו ובילדיו, אלא כגבר כועס ותוקפני. לעומת זאת, אב שיגיע וידבר את הכאב שלו, יספר כמה קשה לו הפרידה מילדיו, והגעגוע לטיפול הערב בהם, לקריאת הסיפור לפני השינה ולחיבוק לילה טוב, הסבירות שיקבל את מבוקשו לא מובטחת אמנם, אך תעלה משמעותית, בעקבות הבעת האהבה והדאגה לילדים. 2. יש לספר ובהרחבה על הקשר שלך עם הילדים ועל הרצון שלך לשמר אותו. מהי שגרת היום שלהם, ההעדפות, מה אתם עושים בזמן שלכם יחד. למשל, עזרה בשיעורים, הקראת סיפור, הכנות ערב מקלחת ואוכל, משחק בגינה השכונתית, ועוד.

3. ביקור בית – מטרת הביקור להתבונן ולבחון את התקשורת של ההורה עם הילדים. בנוסף, לוודא שתנאי המגורים הקיימים מתאימים לגיל הילדים. שיש להם את כל צרכיהם, מבגדים, מיטה מתאימה, מושב מיוחד לאוכל, לאסלה, למקלחת, צעצועים, ספרים, בוסטר לרכב, סביבה בטוחה פיזית בבית ובחצר, ועוד. 4. חשוב להימנע מלשוחח על הגרושה באופן שיפוטי, ולהתמקד בקשר שלך עם הילדים. שמירה על דיאלוג הדדי מכבד עם האם משפיעה באופן משמעותי על החלטות חלק מהעוסיו"ת והשופטים בשאלה האם לקבוע זמני שהות שווים. גם כאשר מובן שיש קונפליקט בין ההורים על ימי השהות, יש להשתדל לשמור על תקשורת טובה ככל הניתן, ולכל הפחות עניינית. כמובן, שזה פועל גם לטובת הילדים בטווח הקצר והארוך. יש לך אפשרות לקחת הדרכה של עו"ס פרטי שיעבור אתך על הדגשים של התסקיר ושיצור למענך קשר עם לשכת הרווחה. ייעוץ מקדים מכין אותך לקראת התסקיר והסיכוי לקבלת תסקיר חיובי עולה משמעותית.

5. אבחוני מסוכנות, אבחון פסיכיאטרי, וגם אבחונים של מסוגלות הורית – יש להסכים לעריכת אבחונים רק אם הם נעשים לשני ההורים באופן זהה. חשוב שלא להסכים לאבחון שלך בלבד. הסכמה על אבחון כזה, או אחר, כמוה כהודאה שה'בעיה' אצלך. במידה ותסכים לאיבחון מסוכנות, המיועד רק לך, בעצם הסכמת לסימון של הפרודה והרווחה שלך כ'חשוד'. סיבה נוספת להמלצה על הדדיות, ואבחון לשני ההורים, היא שעצם התשלום יהווה שיקול לפרודה. במקרים רבים, נשים שמבינות שעלותם של האבחונים גבוהה ומסתכמת בכמה אלפי שקלים שיצטרכו להוציא – מוותרות על הבקשה. סיבה שלישית להדדיות, היא החשש שיתעורר אצל הפרודה, שמא גם אצלה יתגלו ממצאים שליליים.

6. מרכז קשר – מרכז קשר הוא מקום פיקוח ומבחן המיועד להגן על ילדים מפני הורים פוגעניים, ואינו מיועד להורים נורמטיביים. לעיתים, העובדת הסוציאלית עשויה להציע, או להמליץ לך על מרכז קשר, בעקבות האשמות שווא על אלימות שלך כהורה, וניסיונות של האימא להרחיק אותך מהילדים, ואז, רצוי מאוד להימנע מכניסה למוסד זה ויש להתייעץ עם עובד סוציאלי פרטי ועורך דין. במקרים בהם בית משפט מורה על כך, ואין זו המלצה בלבד, ניתן לראות את הילדים רק במרכזי הקשר, ואז, היות ואין ברירה, נסה לסיים זאת באופן הקל ביותר, בזמן שאתה ממשיך לפעול על מנת לסיים הוראה זו.

יש מגוון סיבות מדוע חשוב להימנע מכניסה למרכז הקשר: המובילה בהן היא שהמפגשים נערכים לשעה אחת בלבד בכל שבוע, כך שיש כאן פגיעה קשה בזמני השהות שלך עם הילדים. לא תורשה לבלות עם הילדים באופן פרטי, אלא רק תחת עינה הבוחנת של העובדת הסוציאלית. בנוסף, כניסה למוסד זה כוללת סטיגמה שתלווה אותך בהמשך ההתמודדות מול הרווחה, כעובדה שתהיה חשופה לכלל הגורמים. בנוסף, נוצר עיכוב למשך תקופה בתהליך המשפטי. וגם כאן, זכור, שכל מה שמתרחש במרכז הקשר, מועבר אוטומטית לצוות פרט ומשפחה ונכנס לתיק הרווחה האישי שלך. עליך לדעת שהפגישות במרכז הקשר מצולמות, שנכתב דוח לאחר כל מפגש וגם דוח חודשי. הדוחות עוברים ללשכה לצוות המטפל ולעוס לסדרי הדין. גם כאן, חשוב שתהיה סבלני נחמד וענייני, תתרכז בילדים - אתה במבחן, והעובדת הסוציאלית המתצפתת היא הבוחנת. אם הפרק של מרכז הקשר נמשך מעבר למשך הזמן, שנקבע בהחלטה הראשונית, כדאי לערב עו"ס פרטי של העמותה ועורך דין – יש אבות שעוכבו בסיטואציה הלא נעימה של מרכזי הקשר במשך שנים.

7. לא ללכת לבד לוועדות ברווחה. גם ל'וועדות תסקירים' וגם ל'וועדת תיכנון, טיפול והערכה', מומלץ ללכת כאשר אתה מלווה על ידי קרוב משפחה, חבר, או עובד סוציאלי פרטי משלך. בוועדה תשב מול כשש עד עשר עובדות סוציאליות אשר מקיימות ביניהן קשרי עבודה מורכבים. אתה עלול לעמוד מול חזית אחת, ולחוות חוסר הקשבה. כאשר מישהו מלווה אותך הצוות רואה שאתה לא לבד ויש אדם נוסף שעד לתהליך, ולדברים שנאמרים, ולכן, עולה הסבירות, שתקבל יחס קרוב יותר לאמות המידה הציבוריות של הוגנות, אובייקטיביות ושוויון. היתרונות של עו"ס פרטי הם רבים: 1- ברווחה יבינו שאתה לא לבד ומלווה ע"י איש מקצוע טיפולי. במקרה כזה היחס שתקבל יהיה מאוזן יותר, היות והעו"ס הפרטי מנוסה ויוכל להעריך את מקצועיות הטיפול ברווחה ולהתריע במקרים שאין זה מתרחש. 2- העו"ס הפרטי יודע לתווך ולתרגם את מה שאתה חווה לשפה שהרווחה תוכל לקבל ולהבין, מה שיעלה את הסיכוי ליחס אמפתי מהרווחה וקבלת תסקיר חיובי.

3- עו"ס פרטי מיומן יודע להדריך את האב באופן אישי לפני הוועדה, כך שוועדות הרווחה והתקשורת מול העוסי"ת שמינה בית המשפט, יעברו בצורה טובה יותר.

8. וועדת תסקירים – במידה ואתה סבור שטיפול העו"ס אינו מקצועי, או שקיבלת יחס שאינו הוגן, וההמלצות לא מקובלות עליך, תוכל לבקש שתערך וועדת תסקירים, שתבחן את ההמלצות, (או להגיש תלונה לפניות הציבור של הרווחה) לוועדה יגיעו שני ההורים, העו"ס לסדרי דין, עו"ס מחוזית לסדרי דין, ואנשי מקצוע נוספים. אם יש צורך ניתן להזמין גם אנשי טיפול, מטפל של הילד, גורמים מבית הספר ומומחים נוספים. לעיתים קרובות, הסיטואציה מאוד רגשית, מתסכלת, מטלטלת ומלווה בתחושת חוסר אונים מול הוועדה. על מנת להימנע מהתפרצות רגשית טבעית של כאב ואולי כעס שיעלו בך, שעשויה להעלות בוועדה התנגדות למתן זכויות הוריות באופן שוויוני, יש להכין מראש בעזרת עורך הדין שלך, או עובד סוציאלי פרטי - דף מסרים מדויק ולא לסטות מהדף.

9. לא לחתום על פרוטוקול וועדה, שלא נכתבה בו עמדתך - בסוף השתתפות בוועדות ברווחה תתבקש לחתום על פרוטוקול הוועדה. במקרה כזה חשוב מאוד, לקרוא היטב את הפרוטוקול ובשום מקרה לא לחתום על פרוטוקול שלא נכתבה בו עמדתך כלל, או שהעמדות אשר נכתבו בו אינן מדויקות ומתארות היטב את מה שאמרת. פרטים מהותיים חסרים ופרוטוקול המציין בכתב שהסכמת לדברים שלא הסכמת להם, מתרחשים לא אחת. מהן ההשלכות? פרוטוקול שלא כולל את הדברים שאמרת, או כולל דברים הפוכים ממה שאמרת, מועברים לבית המשפט ועשויים להשפיע לרעה על קבלת המשמורת על הילדים, משך ימי השהות, ופגיעה קשה בזכויות ההוריות שלך.

10. טיפול ברווחה – הרווחה עשויה להציע לך טיפול לגברים במרכז למניעת אלימות במשפחה, מרכז לטיפול משפחתי וכדומה. דע שהטיפול איננו חסוי ברוב המקרים. גם אם העובדת הסוציאלית המטפלת בך תאמר לך שהאינפורמציה לא תעבור לעובדות אחרות ברווחה. הטל בכך ספק וזכור שלעוסי"ת לסדרי דין יש סמכות חוקית לקבל את המידע על הטיפול באופן מלא ולהציג אותו לצוות פרט ומשפחה.

11. מקלט חירום לנשים. – תלונות שווא זדוניות כנגד אבות, זו תופעה נפוצה ואלימה בהליכי גירושין בקונפליקט. אם בת הזוג הגישה כנגדך תלונות זדון וגם לקחה את הילדים ועברה ל'מקלט לנשים מוכות' כחלק מאסטרטגיה להרחיק ממך את הילדים אתה תיתקל ברוב המקרים במניעת קשר שלך עם הילדים. עליך לגייס בדחיפות עורך דין ועו"ס פרטי לעמוד על זכויותיך ההוריות מול המקלט. המקלטים הינם גוף חזק ביותר אשר איננו עומד בסטנדרטים רגילים של דיווח ושל שימור הקשר של האבות עם ילדיהם.

12. ילדים העוברים פגיעות פיזיות, הסתה, ניכור הורי על ידי האם. - במידה ויש פגיעה בילדים על ידי האם: דווח למשטרה, דווח לעובדת סוציאלית לחוק הנוער – גם היא חברת צוות פרט ומשפחה, תעד את הפניות שלך לרווחה היטב כולל תאריכים, מה בדיוק נאמר וכל שמות המעורבים. במקביל, חשוב לתעד ולצלם כל פגיעה פיזית שנגרמה לילדים, או רישום על טיפול רפואי שעברו. חשוב גם להקליט ולתעד כל שיחה עם האם הפוגעת שכן לפעמים זהו חומר שעשוי לשנות את יחס בית המשפט לסיטואציה ולפעול לטובת הילדים וההגנה עליהם. ההבדל בין אישה מדווחת לגבר מדווח הינו תהומי בדרך כלל. חשוב מאוד להסתייע מיידית בעורך דין ובעובד סוציאלי פרטי שיסייע לך מול הרווחה.

13. מעבר של האם לעיר אחרת. אם העוברת לעיר אחרת עם ילדיה מתקבלת על ידי לשכת הרווחה במקום החדש. המעבר למגורים במקום אחר מייצר מציאות וסבל לאבות אשר מוצאים עצמם בנסיעות ארוכות ובמצב בו הם מתקשים להיות שותפים לחיי החברה של ילדיהם אשר למעשה הועתקו למקום אחר. כאשר מדובר בילדים צעירים, קשה מאוד לקיים הורות משותפת ושוויונית במרחק העולה על חמישה ק"מ, בשל הצורך התכוף בהסעות לגנים, לחברים ולחוגים. בדיוק בשל כך, יש נשים שלעיתים משתמשות ביכולתן לעבור עם הילדים במטרה להרחיק את האב. לעיתים מעבר למקום מרוחק הינו תחילתה של אלימות מסוג ניכור הורי כנגד האב. חשוב להגיב מיידית ובאופן חד ומהיר על מצבים אלו על ידי גיוס עורך דין לפנייה לבית המשפט תוך התנגדות נחרצת למעבר תיק הרווחה למקום החדש.

14. תלונות הציבור. עוסיו"ת עמוסות בעבודה לא קלה, מול משפחות ומצבים מורכבים ורובן משתדלות לעשות עבודה מקצועית. עם זאת, במידה ולדעתך העוסי"ת לסדרי דין פעלה באופן לא הוגן, או לא מקצועי, מותר ולעיתים רצוי, להתלונן לפניות הציבור באתר הרווחה. קישור לטופס הפנייה. Pniot@molsa.gov.il ניתן להתייעץ ולסגנן את התלונה בעזרת עו"ס פרטי, על מנת להגביר את יעילותה והשפעתה של התלונה, למשל, בשימוש במונחים מקצועיים וטיפוליים.

15. התייחסות בתסקיר לאיסוף והחזרת הילדים – בנושא זה יש להזכיר דרך עורך הדין,או העו"ס הפרטי לעובדת הסוציאלית שהמלצתה אמורה לכלול התייחסות לימי השהות, ולא תכלול את נושא ההסעות, אשר בו בית המשפט יחליט. במקרים רבים, העוסי"ת כותבת המלצה גם בנושא זה באופן שפוגע באב בכך שהיא ממליצה שרק האב יישא באחריות לקחת את הילדים לביתו מהאם וגם להסיע אותם לבית האם, באופן לא שוויוני, או הוגן, ולמשך שנים קדימה.

16. חשוב לדעת שמידע נרחב ואישי על שני ההורים חשוף לכל העוסיו"ת - עובדות סוציאליות עובדות בצוותים שנקראים צוותי 'פרט ומשפחה'. האינפורמציה מוזנת למחשב וגם מדוברת באופן תכוף בתוך הצוותים. לכן תמיד כאשר אתה מדבר עם אחת מהן למעשה אתה מדבר עם נציגת הצוות כולו. כדאי לזכור שאתה בסיטואציה של מבחן. דע שלעוסי"ת לסדרי דין יש גישה מלאה למידע. למשל, אם עברתם טיפול זוגי יש לה גישה לדו"ח הטיפולי, יש לה מידע מהיועצת החינוכית בבית הספר של הילדים, וגם מהרופא האישי שלך בקופת חולים, דו"ח מפסיכולוג שהלכת אליו לטיפול בעבר ומכל גורם טיפולי שהוא. דע שכל המידע שהעוסי"ת לסדרי דין מקבלת - זמין במלואו גם לכלל העוסיו"ת בלשכת הרווחה שלך. דע שבמקרים מסוימים גם אתה רשאי לדווח לרווחה אם הפרודה בעלת עבר פסיכיאטרי, לא שירתה בצה"ל מסיבה מסוימת, או בעלת עבר פלילי.

 

תסקיר הורי, הוא אמנם תהליך לא נעים, שעשוי להציף הרבה רגשות, ועם זה, אבות רבים כבר עברו את התהליך בהצלחה, וקיבלו זמני שהות שווים עם ילדיהם, כפי שראוי שיהיה. ואנו מקווים שגם אתה. ההמלצות ברשימה זו נאספו מניסיון רב שצברנו בסיוע למאות אבות אשר היו בקשר עם המטפלים של היחידה הטיפולית של 'לצדכם'. נדגיש שוב, שהעצות הנן עצות כלליות ועל מנת לקבל סיוע אישי ומידע מותאם למקרה שלכם, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ עם עובד סוציאלי פרטי של העמותה.




bottom of page